___________
Вестник Сибирского института
бизнеса и информационных
технологий №
1(21) 2017___________
106
прообразом
современного
компетентностного
подхода
;
-
к
голографическому
анализу
музыкального
произведения
(
у
субъекта
образовательного
процесса
необходимо
развивать
личность
целостно
:
психическое
,
ментальное
,
музыкально
-
эстетическое
развитие
);
-
к
созданию
природосообразных
условий
для
музыкального
образования
,
являющегося
генетически
необходимым
для
полноценного
умственного
труда
обучающегося
,
позволяющего
стать
человеком
разумным
(homo sapiens) [4,
с
. 134];
-
к
применению
обучаемыми
герменевтического
подхода
,
позволяющего
человеку
открывать
глубинные
смыслы
и
философию
музыкального произведения
[4, c. 135];
-
к
расширению
спектра
музыкально
-
педагогических
интервенций
,
обеспечивающих
дальнейший
социогенез
личности
.
Библиографический
список
1.
Быкасова
,
Л
.
В
.
Постструктуралистическая
педагогика
:
источники
,
анализ
,
методология
:
монография
.
Эволюция
педагогической
теории
и
практики
в
истории
человеческого
общества
[
Текст
] /
Л
.
В
.
Быкасова
. –
М
.:
АСУ
, 2016. –
С
. 313–321.
2.
Быкасова
,
Л
.
В
.
Педагогическая
эпистемология
:
от
структурализма
к
деконструктивизму
[
Текст
] /
Л
.
В
.
Быкасова
//
Вестник Череповецкого
государственного
университета
. – 2016. –
№
2. –
С
. 96–99.
3.
Быкасова
,
Л
.
В
.
Личность
,
речь
и юридическая
практика
[
Текст
] /
Л
.
В
.
Быкасова
//
Сборник
научных
трудов международной научно
-
методической
конференции
. – 2015. –
С
. 32 – 37.
4.
Ивашкин
,
А
.
В
.
Беседы
с Альфредом Шнитке
[
Текст
] /
А
.
В
.
Ивашкин
. –
М
.:
РИК
«
Культура
», 1994. –
305
с
.
5.
Хайдеггер
,
М
.
Бытие и
время
[
Текст
] /
М
.
Хайдеггер
. –
М
.: «
Ад Маргинем
», 1997. – 452
с
.
6.
Холопова
,
В
.
Н
.
Композитор Альфред Шнитке
[
Текст
] /
В
.
Н
.
Холопова
. –
Челябинск
: «
Аркаим
», 2003.
– 253
с
.
7.
Философский
словарь
.
М
., 2003. – 575
с
.
8. Alfred Schnittke (H. Gerlach)//Fuenfzig sowjetische Komponisten der Gegenwart. Fakten und Reflexionen.-
Leipzig-Dresden, 1984. S. 362-367.
References
1. Bykasova L.V.
Poststructuralists paedagogia: fontes, analysis proceditur. – Monograph. Evolutionis theoria
et praxi in historia societatis humanae
[Poststructuralists pedagogy: sources, analysis methodology. – Monograph. The
evolution of educational theory and practice in the history of human society]. Moscow, ASU, 2016, 420 p.
2. Bykasova L.V.
Acta de Cherepovets state University
[Pedagogical epistemology: from structuralism to
deconstruction]. Cherepovets, 2016, 96 – 99 p.
3. Bykasova L. V.
Collection of scientific opera internationalis scientific-methodica conferentia
[Personality, it
and legal practice]. Rostov/n/D, 2015, 32 – 37 p.
4. Ivashkin A.V.
Colloquia cum Alfred Schnittke
[Conversations with Alfred Schnittke]. Moscow, RIK
«Cultura», 1994, 305 p.
5. Heidegger M.
Ens et tempus
[Being and time]. Moscow, Ad Marginem, 1997, 452 p.
6. Kholopov V.
С
ompositor Alfred Schnittke
[The Composer Alfred Schnittke]. Chelyabinsk, Arkaim, 2003, 253 p.
7.
Philosophica dictionary
[Philosophical dictionary]. Moscow, 2003, 575 p.
8. Schnittke A. (Gerlach H.)
Quinquaginta Soviet compositores de praesenti. Factis et cogitationibus
. Leipzig-
Dresda, 1984, 362 – 367 p.
________________________________________________________________________________________________
POLYSTYLISTICS ALFRED SCHNITTKE UNDER THE MUSICAL AND PEDAGOGICAL
INTERVENTIONS
Vasilisa A. Berezovskaya
,
graduate student of the Department of Economic Theory, Federal state budget educational institution of higher
education Rostov State Economic University, Rostov- on-Don.
Abstract.
In the article from the perspective of hermeneutic and axiological approaches the problem of
identifying a whole range of musical and pedagogical interventions used in polystylistical concept of the composer and
teacher Alfred Schnittke, the equivalent of transforming a piece of music and its style, giving the music a historical-
cultural dimension that makes a piece of music megaeffektivnym apparatus scientific reflection of musical culture. The
aim of this work is to review and analyze this concept of the composer on the material of musical-pedagogical
interventions, used in modern musical education. To used methods include cultural, historical, ethnographic, and
performance. The Result of the developed methodology is the development strategy of musical-pedagogical work,